Vragen of meer info?
Bel 023 - 5627098


Nieuws

Gezien in Milaan design week, Salone del mobile

Gezien in Milaan design week, Salone del mobile


Tijdens het jaarlijkse designspektakel Salone del Mobile 2017 waren weer heel veel presentaties te zien op de beurs en in de verschillende zones in de stad. Veel bezoekers sloegen voorgaande jaren de beurs over en bezochten alleen de zones in de stad die zo bekend zijn in Milaan. Maar dit jaar leek die verhouding anders: Een bezoek aan beide geeft dan ook een mooie beeld weer tussen de commerciëlere en conceptuele wereld en hoe deze ook heel goed samen gaan.


Interieur trends met nostalgische invloeden


Milaan liet dit jaar weer een stukje verrijking en meer lef zien, met een mix en variatie in stijlen van jonge ontwerpers en designhelden. Veel interieurs met nostalgische invloeden werden gepresenteerd. Verschillende vormen wisselden elkaar af, zachte en ronde vormen in tegenstelling tot harde en hoekige vormgeving gecombineerd met rijke stoffen en wapperende gordijnen.

Een mooi voorbeeld hiervan was Gelderland die in samenwerking met Scholten & Baijings een hele strakke presentatie had. Over wapperende gordijnen gesproken, hiervoor was je bij Piet Boon in zone Tortona aan het juiste adres met prachtige kunst van Mart Visser en stoffen van Dedar. Een mooie serene presentatie waarin de kracht juist verborgen zat in de samensmelting van het geheel. Linteloo was één van de merken die dit jaar op de beurs te vinden was in plaats van de stad, met een mooie sobere presentatie niet direct herkenbaar als het typische Linteloo met Aziatische invloeden (ontwerpers) in vormentaal die ook terug te zien waren bij bijvoorbeeld een B&B Italia.

Veel prints werden toegepast in stoffen, behang en zachte vloeren, allemaal met elkaar gecombineerd. Dit zag je terug in de presentatie van Edward van Vliet, Desso en Nicolette Brunklaus in het paleis van Masterly.


Design award Milaan, categorie Concept


Een winnende presentatie was die van Lensvelt in de nieuwe zone Ventura Centrale, genaamd “May I Have Your Attention Please” een installatie ontworpen door Maarten Baas die ook het decor vormt voor de 101 stoel die hij ontwierp. Waarbij fluisterende stemmen uit tientallen roeptoeters klinken,  in deze geluidsexplosie van berichten moet je je stem verheffen om zichtbaar of hoorbaar te zijn.  Dit staat synoniem voor de realiteit in de markt. Wellicht dat deze boodschap er nog meer voor zorgt dat in de soms snelle commerciële wereld het concept en verhaal kortom; design met een boodschap centraal blijft staan.



Geïnspireerd door Design Hospitality


Veel presentaties waren geïnspireerd op het thema Hospitality. Bij “Hotel” Moooi speelde dit thema de hoofdrol en ook bij Elle Decor waren invloeden te bespeuren. Van hotelkamer-, tot lobby, casino: allemaal onderdeel van één grote spannende presentatie. Op de beurs hadden Diesel en Wittmann dezelfde insteek. In die zin stond de totaal beleving centraal dit jaar, waarbij ook interieur designers als Dimore Studio en Studiopepe op eigen wijze en met een verschillende insteek een totaalbeleving creëerde in Pop-up appartementen in de stad.

 



Winnaar reddot design award 2017


Ook jonge ontwerpers laten zich inspireren door nostalgische items een mooi voorbeeld hiervan is Ruben van Megen met zijn presentatie bij Masterly. Hij refereert met zijn eetkamertafel Café 6116 terug naar de jaren 60 toen de Perzische tapijtjes nog niet weg te denken waren als tafelkleed. Met een nieuwe techniek verwerkt hij oude tapijt met emotionele waarden in het blad van een tafel die hij bewerkt met een epoxy en zo het kleed met bijpassend verhaal vereeuwigd. Niet voor niks een winnaar van de reddot design award 2017.

 



Festivalsferen en recyclen als hoogtepunt


De hoogtepunten uit zone Ventura Lambrate waren niet te ontlopen, dit waren het Ikea festival en de REDO Super Supermarket vol met levens producten die niet bruikbaar noch eetbaar waren. Alle producten waren gemaakt van overgebleven materialen en opnieuw vormgegeven in mooie nieuwe kunststukken. De presentatie verwijst naar een nieuwe realiteit waarin iedereen zeer bewust leeft en waar recyclen de norm wordt.

Bij Ikea waren er levende modellen aanwezig in de interieurs die je normaliter in de winkels tegen komt met passende karakters die de concepten versterkte. Voor een drankje of een hapje konden er munten gehaald worden en er werden zelfs workshops gegeven. Verder waren er verschillende installaties gemaakt door bekende ontwerpers en was er een lifestage waar d.m.v interviews kennis gemaakt kon worden met de mensen achter Ikea. In al deze verschillende aspecten stond de filosofie van Ikea centraal en werden er bovenal ook de nieuwe collecties getoond.

 


Combinaties van conceptuele kunstwerken en toepasbaar design


Rosanna Orlandi mag uiteraard ook niet ontbreken in een bezoek aan Milaan, hier worden mooie conceptuele kunstwerken getoond waarbij ook ruimte voor toepasbaar design. NLXL stond hier met een kleine show/ beleving waarbij zij op een geheimzinnige manier hun nieuwe behangdessins toonde van Bethan Gray. De presentatie bestond uit een carrousel waarbij je door een draaiende wand met plateau terecht kwam in een spiegel kamer waarbij al hun nieuwe dessins vanuit alle kanten weerspiegelde.

Uiteraard komt aan al het moois helaas weer een eind, zo ook de design week in Milaan met altijd te weinig tijd om alles te kunnen zien! Maar wel een zak vol met inspiratie om mee naar huis te nemen.

Ciao Milano!

 Dit artikel is geschreven door Anne Braun en Feikje Lasut

Geplaatst op: 24-04-2017
 

Laatste blogs

Laatste nieuws

Meerland BouwDura VermeerSteigenberger Hotel GroupNikeHotel MercureTalpaEndemol
Copyright © 2017 Master Totaalinrichting - alle rechten gereserveerd
Algemene voorwaarden